Grundregeln för vem som bär ansvaret är ganska enkel, även om det finns gråzoner och undantag. Kom ihåg att om du ringer jouren och de åtgärdar något som är ditt ansvar så kan du komma att få betala för det. Är du osäker, prata med styrelsen.
Allt som är inne i lägenheten är den boendes ansvar. Det gäller även om den förra innehavaren har gjort åverkan. Inte skulle vl du vilja betala för att en granne haft sönder sitt kök? Det gäller även mellan fönster och är först helt utanför, på fasaden, som föreningen tar över ansvaret.
Alla gemensamma ytor samt utsidan på fasaden är föreningens ansvar. När det gäller vatten och el så är stammarna föreningens ansvar, men rören under diskbänken är den boendes ansvar.
I vissa fall kan saker som sker inne i lägenheten vara föreningens ansvar. Det är om något som är gjort utanför lägenheten i stor omfattning påverkar din lägenhet på insidan.